Taksonomia
18 czerwca 2020 r. uchwalono Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/852 w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zwane Taksonomią. Definiuje ona, jakie działalności gospodarcze, w przypadku spełnienia dodatkowych kryteriów, w tym technicznych i społecznych, można uznać za przyjazne dla środowiska. Grupa LOTOS podlega obowiązkowi publikowania informacji niefinansowych na mocy dyrektywy 2014/95/UE (NFRD) i musi w swoim oświadczeniu na ten temat ujawniać także to, w jaki sposób i w jakim stopniu prowadzona przez nią działalność jest związana z działalnościami gospodarczymi, które kwalifikują się jako zrównoważone środowiskowo. Zakres powinności w tym zakresie będzie się stopniowo zwiększał począwszy od sprawozdań za 2021 rok. Taksonomia została uzupełniona przez przepisy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r., które precyzują treści i zasady prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, ujawnianych na podstawie przepisów Taksonomii oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r., które ustanawiają techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych.
Wypełniając wymogi dla niniejszego Raportu, Grupa LOTOS zidentyfikowała prowadzone przez siebie działalności gospodarcze, które są możliwe do zaklasyfikowania (eligible) jako zrównoważone środowiskowo.
W dalszym kroku dokonano analizy:
- udziału procentowego obrotu pochodzącego z produktów i usług związanych z tymi działalnościami w całkowitym obrocie Grupy LOTOS,
- udziału procentowego nakładów inwestycyjnych oraz wydatków operacyjnych Grupy odpowiadających aktywom lub procesom związanym z wspomnianymi działalnościami.
Nakłady inwestycyjne (CapEx) zakwalifikowane wg systematyki Taksonomii UE za 2021 rok
Kryteria DNSH
Działalność gospodarcza | Kod lub kody | Łagodzenie zmian klimatu | Adaptacja do zmian klimatu | Łagodzenie zmian klimatu | Adaptacja do zmian klimatu | Zasoby wodne i morskie | Gospodarka o obiegu zamkniętym | Zanieczyszczenie | Bioróżnorodność i ekosystemy | CapEx wartość bezwzględna | Udział CapEx w 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Spełnia / Nie spełnia | Tak / Nie (T/N) | mln PLN | % | ||||||||
Transport kolejowy | H49.20 N77.39 |
Spełnia w zakresie transportu towarów innych niż produkty naftowe | Nie spełnia | T | T | T | T | T | 74,0 | 7,2% | |
PURE H2 | H49.50 C20.11 |
Spełnia | Spełnia | T | T | T | T | 5,2 | 0,5% | ||
Węzeł Odzysku Wodoru | H49.50 H52.21 H52.24 H52.29 M71.12 M72.19 |
Spełnia | Spełnia | T | T | T | T | 2,3 | 0,2% | ||
VETNI | M71.12 M72.19 |
Spełnia | Spełnia | T | T | T | T | 0,06 | 0,001% | ||
Zatłaczanie CO2 do złoża Seipner | F42.21 H49.50 E39.00 |
Spełnia | Spełnia | T | T | T | T | 0 | 0 | ||
Razem CapEx ze zrównoważonej środowiskowo działalności (zgodnej z systematyką) (A.1) | 81,56 | 7,9% | |||||||||
Pozostałe nakłady inwestycyjne (CapEx) | 966,3 | 92,1% |
Wydatki operacyjne (OpEx) zakwalifikowane wg. systematyki Taksonomii UE za 2021 rok
Kryteria DNSH
Działalność gospodarcza | Kod lub kody | Łagodzenie zmian klimatu | Adaptacja do zmian klimatu | Łagodzenie zmian klimatu | Adaptacja do zmian klimatu | Zasoby wodne i morskie | Gospodarka o obiegu zamkniętym | Zanieczyszczenie | Bioróżnorodność i ekosystemy | CapEx wartość bezwzględna | Udział CapEx w 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Spełnia / Nie spełnia | Tak / Nie (T/N) | mln PLN | % | ||||||||
A.1. Rodzaje działalności zrównoważonej środowiskowo (zgodna z systematyką i spełniające minimalne gwarancje) | |||||||||||
Transport kolejowy | H49.20 N77.39 |
Spełnia w zakresie transportu towarów innych niż produkty naftowe | Nie spełnia | T | T | T | T | T | 10,5 | 0% | |
Razem OpEx ze zrównoważonej środowiskowo działalności | 10,5 | 0% | |||||||||
Pozostałe wydatki operacyjne (OpEx) | 28 773,6 | 100% |
Odsetek obrotu zakwalifikowanego wg systematyki Taksonomii UE za 2021 rok
Kryteria DNSH
Działalność gospodarcza | Kod lub kody | Łagodzenie zmian klimatu | Adaptacja do zmian klimatu | Łagodzenie zmian klimatu | Adaptacja do zmian klimatu | Zasoby wodne i morskie | Gospodarka o obiegu zamkniętym | Zanieczyszczenie | Bioróżnorodność i ekosystemy | CapEx wartość bezwzględna | Udział CapEx w 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Spełnia / Nie spełnia | Tak / Nie (T/N) | mln PLN | % | ||||||||
A.1. Rodzaje działalności zrównoważonej środowiskowo (zgodna z systematyką i spełniające minimalne gwarancje) | |||||||||||
Transport kolejowy | H49.20 N77.39 |
Spełnia w zakresie transportu towarów innych niż produkty naftowe | Nie spełnia | T | T | T | T | T | 87,7 | 0% | |
Obrót z działalności zrównoważonej środowiskowo | 87,7 | 0% | |||||||||
Obrót z pozostałej działalności | 33 035,9 | 99% |
W 2021 roku 7,9% (81,6 mln zł) stanowiły nakłady inwestycyjne Grupy Kapitałowej LOTOS zrównoważone środowiskowo, a tożsamych kosztów operacyjnych nie rozpoznano więcej niż 0,04% (10,5 mln zł). Przychody z działalności kwalifikujących się do unijnej klasyfikacji zrównoważonych działalności gospodarczych stanowiły 0,3% (88 mln zł) całkowitego obrotu grupy w 2021 roku. Wskaźniki obliczono z wyłączeniem głównie tych części działalności kwalifikowalnych (Taxonomy-eligible), które były związane z wydobywaniem, magazynowaniem, transportem lub produkcją paliw kopalnych.