Komisja Europejska przedstawiła nowelizację Dyrektyw RED dot. promowania energii ze źródeł odnawialnych. Wyznacza ona ogólne zasady i cel dotyczące minimalnych poziomów energii ze źródeł odnawialnych. Oddzielny cel dotyczy sektora transportowego, który według obecnych przepisów musi osiągnąć 14%. W ramach procedury konsultacji publicznych Komisja Europejska zaproponowała następujące zmiany:
- dostawcy paliw będą zobowiązani do osiągnięcia 13% redukcji emisji gazów cieplarnianych (zamiast minimalnego udziału energii odnawialnej, jak ma to miejsce w chwili obecnej);
- cel dla biopaliw zaawansowanych (produkowanych z surowców odpadowych wymienionych w zał. IX) wyniesie 0,2% w 2022 r., 0,5% w 2025 r. oraz 2,2% w 2030 r. (w sektorze lotniczym i żegludze – mnożnik 1,2);
- cel dla „paliw odnawialnych pochodzenia niebiologcznego” (np. wodór, e-paliwa) 2,6% w 2030 (w sektorze lotniczym i żegludze – mnożnik 1,2);
- utrzymanie zasad dotyczących maksymalnego udziału biopaliw z surowców spożywczych – maksymalnie 1 p.p. powyżej poziomu z 2020 r., nie więcej niż 7%;
- utrzymanie maksymalnego udziału surowców z zał. IX B (UCO, tłuszcze zwierzęce) na poziomie 1,7%;
- zniesienie mnożników dla biopaliw zaawansowanych i energii elektrycznej;
- powstanie system handlu emisjami w sektorze transportu, na wzór ETS, który docelowo ma być zintegrowany z obecnym system ETS;
- dostawcy energii do pojazdów elektrycznych będą otrzymywać certyfikaty redukcji emisji, które będą mogły być nabywane przez dostawców paliw celem wykonania obowiązku redukcyjnego;
- zniesienie art. 7a Dyrektywy FQD, na podstawie której funkcjonuje w Polsce cel NCR (obowiązek redukcji emisji o 6% w cyklu życia paliw);
- wprowadzenie standardu ON B10 (do 10% zawartości FAME) oraz tzw. protection grade (obowiązek równoczesnego oferowania także standardu B7) do 2030 r.;
- wprowadzenie celu dla wykorzystania paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego w przemyśle na poziomie 50% wodoru zużywanego na cele energetyczne i nieenergetyczne, z wyłączeniem wodoru przeznaczonego do produkcji paliw do 2030 r.