W 2021 roku w Pionie Logistyki to praca nad zapobieganiem rozprzestrzenianiu się zakażeniom COVID – 19. Dzięki naszym wysiłkom, odpowiedniemu monitoringowi i zastosowanym rozwiązaniom ilość zakażeń nie spowodowała istotnych zakłóceń w procesach logistycznych. W pierwszej połowie roku została odebrana długo wyczekiwana inwestycja w Zakładzie Nalewu Cystern – 4-ty nalewak kolejowy NB04. Inwestycja ta pozwoli na sprostanie w 100 % naszym potrzebom załadunkowym na kolej w rafinerii a także znacznie obniżyć koszty. Inwestycja ta wraz z innymi dodatkowymi elementami przyczyniła się także do ponad 20 % wzrostu w niektórych momentach ilości manewrów kolejowych na bocznicy. Optymalizacja tych procesów przy tak istotnym wzroście było i jest w dalszym ciągu wyzwaniem dla pracowników Pionu Logistyki i Lotos Kolej. W czwartym kwartale 2021 wzmocniły się także ze strony wszystkich przewoźników samochodowych w całej Grupie Kapitałowej Lotos oczekiwania co do istotnych podwyżek stawek za przewozy samochodowe (znaczący wzrost kosztów paliwa i wynagrodzeń kierowców). Presja na wzrost kosztów i tym samym stawek za usługi dostarczane przez dostawców obecna jest we wszystkich obszarach logistyki. Rok 2021 to także bardzo duże zaangażowanie kluczowych pracowników Pionu Logistyki w prace nad realizacją środków zaradczych w ramach procesów połączenia GL i PKN.
Dynamika rynku przewozów towarowych w Polsce
2021 | 2020 | Zmiana 2021/2020 | |
---|---|---|---|
masa towarów (mln ton) | 243,63 | 223,24 | 9,10% |
praca przewozowa (mln tono-km) | 55 984,35 | 52 217,93 | 7,20% |
praca eksploatacyjna (mln pociągo-km) | 81,62 | 77,5 | 5,30% |
W 2021 r. LOTOS Kolej utrzymała na rynku pozycję wicelidera, w zakresie ilości pracy przewozowej, mimo zmniejszenia udziału w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych (liczonego według pracy przewozowej) z 10,36% w 2020 roku do 10,00% w 2021 roku. Zmniejszenie tego udziału nastąpiło pomimo wzrostu wielkości pracy przewozowej (z 5 407 mln ntkm w 2020 roku do 5 600 mln ntkm w 2021 roku – wzrost o 3,6%) oraz wzrostu przewiezionej masy (z 12 552 tys. ton w 2020 roku do 12 914 tys. ton w 2021 roku – wzrost o 2,9%), z której 8,85 mln ton stanowiły materiały niebezpieczne, na ryku przewozów, których Spółka od lat utrzymuje pozycję lidera.